Meer dan eens beproeven Nederlanders hun geluk in Spanje. Een eigen onderneming aan een Spaanse costa is een droom die meer dan eens wordt gedeeld. Toch heb ik als in de eerste plaats toerist en als tweede als ondernemer veel van die dromen uiteen zien spatten. Zonde, want veel van die ideeën waren niet slecht, sommige soms heel goed. Maar waar gaat het dan mis?
Nederlanders zijn trotse mensen. Maar als we het vergelijken met andere Europeanen zijn we maar een bescheiden volkje. Spanjaarden, Italianen en Fransen bijvoorbeeld staan voor hun land en nationaliteit. Dit is in veel gevallen, wat vaak wel zo geïnterpreteerd wordt, geen gevoel van superieuriteit tegenover andere landen. Het is een oprechte trots. Een Fransman zal bijvoorbeeld niet roepen dat Italianen geen wijn kunnen maken en een Spanjaard zegt ook niet dat een Nederlander niet geniet van het leven. Enkel (en hoe kunnen we er omheen) zien ze dat ze er beter in zijn dan anderen.
Om in het buitenland te ondernemen is het belangrijk dat te begrijpen. Bescheidenheid is iets wat naar mijn mening niet in ondernemen thuis hoort, maar zeker niet in Spanje. Kijk eens naar Spaanse ondernemers, ze zijn stuk voor stuk de beste. Niet zelfingenomen en velen zijn bereid nog veel te leren. Maar overtuigd van de richting die ze gekozen hebben staan ze voor hun winkel, bar of restaurant. Zowel letterlijk als figuurlijk. Kijk eens naar een rij met restaurants en bars in Spanje. De trotse eigenaar is altijd duidelijk te herkennen. Hier zijn nog altijd nuances in te vinden. Sommige werken zelf actief mee, anderen wat minder, maar feit blijft dat ze opvallen. De pauwen van de ondernemingen.
Dan valt daartussen een Nederlandse onderneming. Een mooi restaurant of een hippe bar. De eigenaar spreekt vloeiend Spaans en op het eerste gezicht is niet te zien dat de ondernemer Nederlander is. Maar zoek dan de eigenaar van dit restaurant. Die oudere serveerster misschien? Of de chef-kok? Het is niet Nederlands om met het succes te zwaaien, al helemaal niet als dat succes er niet is.
Wat vervolgens opvalt aan de Nederlandse onderneming zijn de bezoekers. De kwaliteit in het etablissement is hoog en dus trekt het veel klanten. Van alle nationaliteiten zit er wel een tafel of is er een barkruk bezet. Behalve Spanjaarden. Ogenschijnlijk is dit alsnog een goed draaiende onderneming, volle tafels, en gevulde barren geven natuurlijk ook die indruk. Maar als het hoogseizoen voorbij is kunnen we de “buitenlanders” hieruit filteren.
Het resultaat is dat de Nederlandse ondernemer 2 a 3 maanden zijn werk dient te doen. En de rest van het jaar jaloers mag kijken naar zijn buren, waar het weliswaar rustiger is maar niet leeg.
Laat als ondernemer de trots gelden en laat zien tot welke successen je in staat bent! Het is een van de sleutels tot succes, zowel in Spanje als in de rest van de wereld!
Dit artikel is geschreven op basis van observeringen en ervaringen opgedaan als ondernemer van EasyNerd. Het artikel is niet wetenschappelijk onderbouwd en hieraan kunnen dus geen rechten worden ontleend.