Ik heb Gudde al eens een klein kind genoemd. Het betrof toen HNS. Het ging niet door omdat er geen plan was. Gut gut, wat was hij op zijn pikkie getrapt. Ik ben student ondernemen in Rotterdam, ik leer dagelijks over investeringen, marketing en lef. Vooral lef is een van grootste factoren in het ondernemerschap. Als we alle emotie even opzij zetten kunnen we zien dat Feyenoord ook een onderneming is. Een grote met een hele loyale klantenkring.
Ik wil meneer Gudde nu niet beoordelen op het gebied van voetbal. Maar gewoon als directeur van een grote commerciële organisatie. De plaatsvervanger van de ondernemer (zoals de paus voor God). Op school werden er vergelijkingen getrokken tussen olietankers en speedboten. Kleine ondernemers zijn speedboten, minder capaciteit, minder draagkracht en vooral minder geduld. Ze zijn snel, wendbaar en creatief. Dat moet ook, want de grote olietankers kunnen veel meer bagage meenemen. Feyenoord met Gudde is zo’n olietanker geworden. Conservatief een stabiele koers varen. Geen risico’s nemen, want als zo’n olietanker crasht heb je een groter probleem dan als een speedboot zinkt.
Toch zinken olietankers bijna vaker dan de speedbootjes. Waarom? Ze zijn creatief. Ze zien oplossingen. Het crowdfundingproject is zo’n oplossing. Massa’s speedbootjes die samen kleine stukjes Guidetti van Manchester naar Rotterdam varen. Tussen die speedbootjes varen ook een paar sleepboten met zeer capabele loodsen aan boord. Deze loodsen helpen om die kleine stukjes Guidetti via die olietanker Rotterdam in te varen. De connectie tussen de kleine en de grote ondernemer dus.
Maar de kapitein van de tanker, Gudde, wil het niet. Hij ziet beren en leeuwen. Waar hij enkele maanden geleden nog dacht als een speedboot voor HNS denkt hij nu als een olietanker. Geen ruimte voor flexibiliteit. Boos slaat hij de loodsen van zich af. 1e stuurman van Geel versprak zich al door te zeggen dat Guidetti altijd welkom is aan boord en verschillende matrozen zoals Pellè gaven aan graat samen te werken met deze jongen. Zelfs bootsman Koeman gaf aan graag een matroos als Guidetti te verwelkomen.
Gudde durft het risico niet aan. Voorheen werden er matrozen zoals Makaay, Hofland en Gio aangetrokken en die garandeerden ook geen kampioenschap. De olietanker vertrekt net uit zwaar weer en wil de haven in, hij ziet een vaart naar Manchester niet zitten. Ondanks dat er talloze speedboten zijn die de reis voor hem willen maken. En talloze loodsen die hem de haven in willen helpen. Hij wil het op eigen kracht doen.
Maar zoals het er nu uitziet. Schud Kapitein Gudde alle hulp van hem af, geen loods om hem de haven in te helpen, geen 1e stuurman die hem helpt, en geen bootsman die hem steunt. Ik ben geen scheepvaart specialist, maar is er een goede afloop bekend van een kapitein die zijn schip uit een storm zelf de haven in manoeuvreerde?